Desatero návštěvníka
- Na návštěvu nemocného člena rodiny či přítele se řádně připravte. Mějte na mysli pacientův stav a zvolte přiměřenou dobu a délku návštěvy. Zvažte počet návštěvníků ( nejvýše dvě osoby najednou).
- Přijďte vhodně oblečeni, příjemně naladěni a buďte vstřícní a ochotní vyslechnout všechny obavy a strasti nemocného.
- Pacienta povzbuzujte, potěšte, uklidněte, posilujte v něm zdravé sebevědomí a vůli k uzdravení nebo alespoň ke zlepšení stavu. Nejednejte s ním jako s malým dítětem a respektujte jeho osobnost.
- Nesnažte se o tzv. radostný rozhovor za každou cenu. O velkých starostech mlčte nebo nemocného informujte, rozhodně však na nemocného nepřesouvejte závažná rozhodnutí.
- Chce-li však nemocný projevit svůj názor, vyslechněte ho. Když konverzace vázne, snažte se být iniciativní, ale nebuďte za každou cenu mnohomluvní.
- Nezapomínejte, že i mlčení má svůj půvab a že může být terapeuticky přínosné. Sledujte, zda nemocný není příliš unaven a je-li, taktně návštěvu přerušte, resp.zkraťte nebo účastně dokončete v přátelském mlčení.Pamatujte na to, že zejména těžce nemocný člověk má právo vyjádřit nejen své obavy a strach, ale také zármutek a žal. Neodmítejte projevy lítosti, zoufalství a rezignace. Tzv. "obávané rozhovory jsou z hlediska pacienta voleny logicky, ventilace strachu má ozdravný účinek. Vždy berte ohled na spolupacienty."
- Při vstupu do pokoje pozdravte všechny, při odchodu popřejte všem dobrou náladu, zmírnění obtíží či brzké uzdravení.
- Opusťte pokoj v případě, že některý spolupacienty je v těžkém stavu, lékař či sestra provádějí vyšetření či nějaký výkon, popřípadě potřebuje-li vykonat toaletu na lůžku.
- Pokud chcete nemocnému něco přinést, buďte rozumní, pamatujte na přiměřenost.
- Při loučení sdělte, zda a kdy přijdete příště. Slíbený termín však rozhodně dodržte! I malé zdržení je nemocným přijímáno úzkostně, protože nemocniční čas se "vleče" pomaleji než náš běžný.